Sign my
GuestBook

SHM 26

Terugblik

In het kort

Pro

De passing van het etswerk boven de voetplaat was over het algemeen tevredenstellend.

De kit is redelijk compleet met de meeste van de gegoten messing delen erbij.

Con

Er zat geen vermeldenswaardige handleiding bij.

Onder de voetplaat waren er verschillende problemen met de passing van de etsdelen.

De uitwerking van het etswerk klopt niet met het voorbeeld en vraagt om veel correctiewerk.

De aandrijving bij de kit, een Tenshodo SPUD, is alleen maar goed voor de prullenbak.

 

Algemene conclusie

Geen gemakkelijk model om te bouwen als je een nauwkeurig en goed rijdende weergave van de locomotief wil hebben. Niet voor beginners.

 

In detail

Ik weet dat €175 niet heel erg veel is voor een kit. Maar als je Philotrain koopt dan gaat dat gepaard met een hoge verwachting van de mate van detail en voorbeeldgetrouwheid. Ik verwachtte, alleen al vanwege de naam, dat de kit uitstekend zou zijn. Dat had ik mis. Boven de voetplaat was de kit op zijn best wel aardig in elkaar te zetten. Sommige delen waren voorgebogen en dat maakt het wel makkelijker.

Dit is zo'n beetje het goede aan deze kit. Er zijn doodeenvoudig te veel kritiekpunten, veel meer dan ik van een Philotrain kit had verwacht.

 

De handleiding

 

Daar kan ik heel kort over zijn: gewoon onvoldoende. Afgezien van een explosietekening was er niets zoals een tekstuele bouwbeschrijving.

Er was geen achtergrondinformatie over het voorbeeld en evenmin hoe je de verschillende versies van de lok kunt realiseren. De explosietekening beeldde de verschillende apparaten en buizen niet af. De bouwer werd volledig in het duister gelaten waar die moesten komen. Ik moest volledig af gaan op foto's. Daar had ik er gelukkig genoeg van.

 

Ik hoop dat de beschrijving op deze website dat ruimschoots goedmaakt.

Het etswerk

 
Het etswerk was over het algemeen van goede kwaliteit en nauwkeurig, met bescheiden etsranden en heldere rechte lijnen. Maar in veel details week het model af van het voorbeeld. Er waren ook enkele fouten in het ontwerp.

Omdat alle kanten onder de voetplaat als één samenstelling werden geleverd zou je verwachten dat er een perfecte passing is. Mis. De bufferbalken waren meer dan 1 mm te breed.

 

 

 

De zijkanten van de waterbakken bogen langzaam naar binnen. Het voorbeeld heeft rechte waterbakken die onderaan vrij abrupt 90 naar binnen buigen met een kleine maar goed zichtbare radius. De tanks waren ook bezet met randen die op het voorbeeld gewoon nooit voorkwamen.

 

 

De zijkanten van de watertanks hadden twee tredes aan de voorzijde en drie tredes aan de achterzijde. Het voorbeeld had er nooit meer dan één aan elke zijde. Ze zaten ook op de verkeerde plaats

    Ik moest flink wat werk verzetten aan deze zijkanten om de genoemde punten te verhelpen.

    • ze werden los gemaakt uit de voorgebogen samenstelling waarin ze geleverd waren;
    • ze werden recht gebogen
    • daarna afgevijld
    • en de nieuwe hoek gebogen
    • de nieuwe tredes werden gemaakt
    • en nadat de lok in elkaar was gezet werden de oude tredes opgevuld.

    Veel werk en alleen maar om het mooie geëtste luik op het mangat in het midden van de tank te behouden. Achteraf had ik beter nieuwe zijkanten uit messingplaat kunnen maken en de luiken uitzagen uit de oude zijkanten en overzetten op de nieuwe. Weer een les geleerd.

De schortplaten aan voor- en achterzijde die achter de bufferbalk zitten, sloten niet aan op de vorm van zijkanten van de watertanks, noch in de originele vorm, noch in de herziene vorm. Meer nog, de schortplaten hadden maar weinig overeenkomst met het voorbeeld.

 

In dit geval had ik de helderheid van geest om nieuwe te maken in plaats van voort te modderen met de oude.

Het machinistenhuis had raamranden en andere geëtste lijnen  die veel te hoog waren. Ze waren ook rond wat het later moeilijk maakte om er transfers op aan te brengen. Dat realiseerde ik me pas nadat de lok al in de verf stond. Ik heb er dus niets meer aan gedaan. Het was beter geweest om ze tot de helft van de hoogte af de schuren.

Het machinistenhuis  had geen schuifdeur aan de achterzijde. Dit zou een latere toevoeging kunnen zijn op de lok.

Ketel

 

        De ketel had zo zijn eigen aandeel aan problemen

            • Hij was van massief messing gemaakt. Dat is goed voor het gewicht van de lok maar het maakt solderen moeilijk.
            • De ketelringen waren veel te dik. I had ze moeten afdraaien tot zeg 0,1 mm. Dat heb ik niet gedaan en daar heb ik spijt van
  • Er was geen onderdeel om de vuurkist na te bootsen. Ik heb die zelf gemaakt uit messingplaat.
  • De kolenkast aan de linkerzijde en de namaak watertank aan de rechterzijde sloten niet aan op de ketel, zoals deze foto ook laat zien.

 

De namaak watertank is overigens conform het voorbeeld.

      • De klep van de kolenkast sloot niet aan op de ketel. Ik heb er een plaatje eronder gesoldeerd om wel aansluiting te krijgen.

Brass parts

 

Een steun om de luchtpomp aan te hangen ontbrak. Die heb ik zelf gemaakt uit messingplaat.

 

De smeerpomp aan de rechterzijde ontbrak ook. Dat kan een versieprobleem zijn. Misschien had de lok voor 1982 geen smeerpomp. Ik heb het uit messing staf gemaakt.

 

Evenmin trof ik een bel aan in de doos. Misschien was ook dat een versievraagstuk. Ook nu heb ik er een van messing gemaakt.

 

Idem voor de snuifklep

De wasluiken waren te dik, dus ook die draaide ik dunner.

De aandrijving

 

Nou, dit probleem slaat alles. In het kort: de Tenshodo aandrijving is nergens goed voor. Hij kent maar twee standen: hij beweegt niet of hij vertrekt met de geluidssnelheid. Gooi hem weg en bouw zelf een aandrijving.

Ik was dat ding zo zat na al het werk aan de bovenbouw dat ik hem voorlopig maar onder het model heb geschroefd en de lok in mijn vitrine zet als statisch model. Mijn eerste. Ik heb een MDC Roundhouse Shay gebouwd en die liep mooi, een Backwoods Miniatures NGG16 en die liep prachtig. Maar de SPUD heb ik niet kunnen verslaan. Een schande voor de naam Philotrain. Maar om mijn commentaar wat te verzachten: de kit is in 1982 geproduceerd, in de vroege jaren van Philotrain, toen er nog veel compromissen gesloten moesten worden om de prijzen laag te houden. Ik probeer het van de zonnige zijde te bezien: het dwingt mij voor het eerst zelf een aandrijving te bouwen. Dat komt nog een keer.

 

Opmerking: in 2019 kocht en bouwde ik een Universal Power Bogie van Locos n Stuff (Mark Clark) en die werkt prima..

De verbinding van de krukken aan de wielen werd niet beschreven. Wat de er gesuggereerd werd leek me weinig betrouwbaar. Ik werkte mijn eigen oplossing uit.

 

Opmerking: met de verbouwing in 2019 verving ik deze wielen door die van Alan Gibson

Conclusie

Als je een beginner bent, kun je maar beter niet met deze kit beginnen. De NS5500 van DJH is een beter model om mee te beginnen.  Koop de tramlok alleen als u echt geen andere mogelijkheid ziet om een model van deze schattige lok te bouwen. Aanvaard dan een hoop compromissen.